Vizualizeaza nava - Delfinul (Pandele)

Vizualizeaza nava - Delfinul (Pandele)
Data lansare: noiembrie 1986
Categorie: Submarine
Santier: U.R.S.S.
Companie: Marina Militara Romana
Lungime: 72.6 m
Latime: 10 m
Pescaj: 6.6 m

Scurt istoric

Submarinul Delfinul (1986)-Pandele
 

Submarinul Delfinul se afla in dotarea Marinei Militare Romane, conform codului Nato este incadrat in clasa Kilo sau proiect 636(877).

Delfinul in portul Constanta

Descrierea submarinului Delfinul a fost preluata din revista Modelism numarul 82 - 3/2003 si este realizata de dr.ing. Cristian Craciunoiu , continutul a fost reprodus cu permisiunea autorului. In text au fost adaugate explicatii in paranteze [ ] la anumite prescurtari sau termeni de specialitate pentru a fi intelese de publicul larg.

Delfinul in portul Constanta

Delfinul botezat in 1991 de catre contramiralul (pe atunci) Gheorge Angelescu, in cinstea submarinului de sub comanda Cdr. [comandor] Constantin (Bibi) Costachescu, care a realizat singura torpilare reusita in timpul celui de al doilea razboi mondial.

Pandele, in doc uscat, a fost proiectat si construit de Comisia Biroului de Proiectare OKD Karmelitin cu seful constructor A.N.Tihonov. Foto Reported Al.Calimanean-1987



Sosit in tara de la Odessa - unde a fost pentru prima data ridicat la bord tricolorul - in noiembrie 1986 submarinul a primit initial un numar de bordaj, 521 format din luna si anul de nastere al comandantului flotei R.S.R. [Republica Socialista Romania] viceamiralul de atunci Constantin Musat (mai 1921). Fiind "la secret", membrii echipajelor l-au poreclit si atunci cand erau intrebati "Tu unde lucrezi?" raspundeau fara sovaire "La PANDELE".Sia asa i-a ramas pana astazi.

Comisia romana de testare langa un Kilo sovietic la Vladivostok in 1984. De la stanga la dreapta: Contraamiral Plaviciosu, Contraamiral Ilie Stefan, Contraamiral Beches, vice-amiral Stefan Musat, pe atunci Comandantul Marinei R.S.R. si doi fiteri sovietici neidentificati. Foto: V.M.F. Pacific


Detine cateva recorduri nationale:

1. Este cel mai scump obiect de inventar din istoria Romaniei
2. Este cea mai complexa arma ce a avut-o vreodata ostirea romana.
3. Este cea mai moderna arma ce a achizitionat-o vreo data Romania(la vremea aceea)
4. Detine recordul national de imersiune la probleme de receptie atingand 302 metri.
5. Detine recordul national de viteza in imersiune, atat Diesel, cu 24,5 noduri, cat si electric cu 22 de noduri, tot la probele de preluare.

Comandantii submarinului [la data scrierii articolului in revista] : cdr. [comandor] Constantin Cristescu, cdr. [comandor] Dumitru Plesca.

Date Tehnice :

Deplasament la suprafata 2325 tone

Deplasament in imersiune 3076 tone

Lungime 72.6 metri

Latime 10 metri

Pescaj 6.6 metri

Propulsie: diesel electric; diesel, 3650 cai putere; 2 generatoare;1 motor 5900 cai putere (4.34mw)

Viteza la suprafata 10 noduri

Viteza in imersiune 20 noduri

Viteza la cota periscopica 9 noduri

Armament: Torpile - 6 tuburi lanstorpile (calibrul 533mm)


Legendele lui Pandele:

Cand a intrat in dotarea Marinei Militare, submarinul 521 era ultimul strigat al tehnologiei in domeniu. Nu a avut activitate de lupta si ne dorim din tot sufletul sa nu aiba, sa iasa la "pensie" fara sa fi lansat nici o torpila de razboi, in afara manevrelor cu caracter real. De-a lungul anilor de exploatare au aparut povestiri cu caracter anecdotic sau uneori stranii, care circula printre mebrii Lii Navale, modelisti, pensionari sau pur si simplu la o bere, in Constanta. Sa enumeram cateva pentru cei care vor avea o sansa de a umbla peste multi ani in arhivele de astazi.

1.PANDELE si semnatura acustica - Se spune ca, dupa terminarea probelor de receptie, elicea submarinului era atat de silentioasa si producatorul a fost atat de impresionat, incat un remorcher de manevra din Sevastopol a lovit-o zdravan pentru a fi schimbata. A fost montata alta, desigur in parametrii ceruti, dar cu o semnatura acustica masurabila ...!

2.Pandele si pensionarii - La primele probe de scufundare, s-au montat pe coaste tensiometre de catre doi mosuleti pensionari, foarte volubili si simpatici. Dupa scufundare, corpul a inceput sa se deformeze si sa se reaseze, cu numeroase troznituri. Cei doi batranie citeau puntile tensiometrice, notau si nu se sinchiseau, savurand coniacul Murfatlar oferit de romani. La adancimea maxima, pe la 300 m troznetele au devenit insuportabile, ingrijorarea citindu-se pe figurile proaspetilor submarinisti. Mosuletii, cu multa experienta in domeniu, dar si cu ganduri au citit indicatiile puntilor tensiometrice si au spus ca sunt prost calibrate, sa mai puna 20 de metri pentru a fi cu adevarat 300 de metri ! Reactia a fost prompta si canile de ceai au fost reumplute cu "rumunski koniac zalota", fiind corectate tabelele de calibrare cu creion chimic pentru viitor.

3.Cel mai dificil exercitiu - a fost cel efectuat sub comanda unui expert sovietic astatd de cdr. [comandor] Cristescu: scufundarea rapida de alarma. Cu motoarele pornite, 521 a plonjat la un unghi de aproape 45 de grade pana la 100 m, redresarea facandu-se cu o suprasarcina a planurilor carmelor de adancime. Emotia a fost foarte mare, dar totul a decurs perfect.

4.PANDELE,Securitatea si o bacterie - O data cu intrarea in exploatare, au inceput asimilarile de consumabile pentru a reduce cheltuielile de exploatare, cat si dependenta de fabricant. Lichidul hidraulic de comanda a fost rapid analizat si procurat de la Ploiesti. O componenta de era un anumit tip de parafina, livrata prompt. Dar, intr-o misiune de antrenament, Cristescu este nevir sa iasa cu sumbmarinul la suprafata aproape vertical (Doamne ce filmare ar fi fost iesirea asta!)cand constata ca ca lichidul hidraulic are fluiditatea apei! Pe buna dreptate, organele specializate au luat problema in studiu foarte serios, nefiind exclusa nici posibilitatea unui sabotaj. Realitatea era insa alta: in tancurile de prepararea Parafinei la Ploiesti exista, de mult timp, o bacterie. Vehiculandu-se mari cantitati de substanta, ele nu au fost nici o data sesizate, dar in cazul submarinului, s-au inmultit pe conducte si au consumat relativ repede grasimile dinlichidul hidraulic !

5.Exercitii cu americanii - iata o poveste greu de confirmat sau de infirmat.Este cert ca la limita apelor teritoriale romanesti au facut mereu exercitii submarine ale Flotei Rosii, ba chiar este suficient chiar sa consultam istoriile sovietice ale razboiului din Marea Neagra 1941-1944, pantru a vedea ca din prima zi de razboi patrulau in fata Constante patru unitati. Vanatoarele de submarine au intalinit zeci de unitati in ultima jumatate de secol. Era normal, acest joc fiind de fapt un antrenament-pregatire de lupta cu costuri minime si eforturi de ambele parti. Iata de ce, vizitele anuale de prietenie din anii '80 a unor fregate, distrugatoare sau crucisatoare americane erau o ocazie deosebita. O data cu trecerea Bosforului, americanii trebuiau sa considere, cel putin teoretic, ca sunt in ape ostile, fiind continuu monitorizati din nord... La limita apelor teritoriale romanesti erau preluati de Marina Romana si era deaja altceva. Dar cu putin inainte era testat si echipajul lui Pandele. Spre cinstea lor, se pare ca nu au fost detectati niciodata, desi au efectuat treceri pe sub navele americane. Sonarele activate in regim pasiv nu si-au schimbat modul de functionare.

6.521 si revolutia - Numeroase ziare au publicat interviuri si date despre participarea lui PANDELE la revolutie. Toate pot fi rezumate, intr-un titlu comun: "La revolutie, tuburile submarinului au fost incarcate cu torpile de razboi".

7.Botezul lui PANDELE s-a facut in preajma Zilei Marinei in 1992 de catre contraamiralul (pe atunci) Gheorghe Anghelescu cu o sticla de sampanie "Panciu", lovita de chiosc. Numele dat a fost DELFINUL, nume de traditie si de glorie in Marina Romana.
La Botez au fost invitati toti veteranii de la submarine. Dupa un sprit rece contraamiralul Petre George a intrebat un grup de mosuleti simpatici "De ce veniti dv. la toate reuniunile, la vedete, la canoniere, la distrugatoare, la torpiloare si acum la submarine ? Nu scapati nici o ocazie. Desigur suntem onorati cu prezenta dv., ca veterani ai Marinei... dar oarecum curios...". "Ce curios domnule amiral, noi am fost la fanfara Marinei si am cantat la toti !!!"

 



Fotografie ©  Fortele Navale Române www.navy.ro 



In prezent (2012), submarinul „Delfinul” este o simpla piesa de muzeu, expusa in Portul Militar din Constanta, in fiecare an, de Ziua Marinei, submarinul a fost tras pe dreapta intrucat acumulatorii cu care se alimenta propulsorul electric si-au depasit cu mult perioada de functionare iar pentru inlocuirea lor nu exista fonduri.

El a fost transferat de la Divizionul de nave scoala al Academiei Navale „Mircea cel Batran” la Centrul de scafandri, in perspectiva repunerii sale in randul dispozitivelor de lupta operationale ale flotei militare romanesti.

Entuziastii pot procura in format digital de la Redactia Revistei Modelism numarul 82 - 3/2003 al revistei din care a fost preluat articolul.

De la redactie poate fi procurata macheta statica gata asamblata, poate fi realizata la mai multe scale (dimensiuni). Macheta neasamblata este disponibila ocazional (nu intodeauna in stoc) atat la Modelism cat si pe diferite site-uri din Romania.

Poate fi un proiect bun si pentru navomodelisti, fiind spatiu suficient pentru acumulatori, servos etc.



Film navomodel clasa Kilo:

Filmare subacvatica in bazin



Toti cei care au date suplimentare despre aceast submarin ,fotografii sunt invitati sa contribuie la dezvoltarea acestei pagini si inclusiv a Registrului Naval Virtual Roman ,puteti trimite materiale la adresa rnv@marinarii.ro sau comentati in partea de jos a paginii (trebuie sa fiti autentificat ca membru al www.marinarii.ro) .

Pagina actualizata 3 martie 2011 , Cristian Munteanu


Comentarii